Alle tilbud til børn og alle skolerne i Glostrup Kommune skal have de bedste forhold, hvor både børn, medarbejdere, ledelse og forældre trives og føler et fællesskab og medansvar for at skabe optimale vilkår for trivsel, læring og dannelse for vores børn. Vi lytter til de fagprofessionelle og anerkender deres ideer og behov.
Vores vision er:
Sammen skaber vi trivsel og udviklingsmuligheder for vores børn, så hvert barn vil opleve sig selv som en ressource for vores fællesskab og fremtid – uanset hvilket behov og hvilken baggrund, barnet har.
Vi prioriterer udvikling og trivsel for vores børn:
- Vi prioriterer tid til at være sammen med vores børn og unge frem for tid til dokumentation og administration.
- Vi arbejder for, at børnene skal opleve så få skift som muligt i deres børne- og ungdomsliv, og at de skift, der er, bliver så trygge som muligt.
- Vi vil styrke børns kreative kompetencer allerede fra vuggestuen.
- Naturen og den grønne omstilling skal have større fokus i indretningen, undervisningen og i børnenes leg og hverdag generelt, f.eks. ved at have skolehaver eller dyrke grøntsager i dagtilbud, undervisning i naturen og fokus på skrald, genbrug og bæredygtighed i både skolerne og dagtilbud.
- Børn med særlige behov skal have de rammer og den undervisning, som passer bedst til barnets læring, trivsel og udvikling, idet alle børn så vidt muligt skal inkluderes i almenområdet. Inklusion må dog ikke trække ressourcer fra almenområdet. Det betyder, at skolerne skal have sin egen økonomi adskilt fra specialskolens, og der skal være nok penge til børn i specialtilbud.
Vi vil styrke fællesskaberne omkring skolerne og dagtilbud:
- Vi vil styrke fællesskabet om at skabe de bedste vilkår for børnenes læring og dannelse – ud fra et børneperspektiv og læring for livet.
- Vi vil frisætte institutionerne og skolerne fra central styring og kontrol mest muligt, fordi vi har tillid til de fagprofessionelle.
- Vi vil styrke forældrebestyrelsernes medindflydelse, kompetencer og ansvar og opfordre skolerne til at oprette institutionsråd for SFO og klub.
- Vi vil arbejde for at styrke den demokratiske læring og dannelse.
- Vi vil arbejde for at inkludere familierne ved f.eks. deltagelse i udflugter, deltagelse i lejrskoleophold, legepladsdage mv. for at styrke familiernes indbyrdes kendskab ogfælles solidaritet med dagtilbud, skole og fritidstilbud.
Vi arbejder for at skabe attraktive og trygge arbejdspladser for de ansatte, så de dedikerer flere år af deres arbejdsliv i kommunen:
- Vi vil have uddannet personale frem for medarbejdere uden fagrelevant uddannelse.
- Vi prioriterer gode muligheder for efteruddannelse og opkvalificering. Det betyder f.eks. at pædagogmedhjælpere skal tilbydes merituddannelse, og pædagoger og lærere, som arbejder med børn med særlige behov skal have mulighed for efteruddannelse.
- Vi prioriterer kompetenceudvikling til specialundervisningsområdet – både i dagtilbud, SFO, klub og i skolerne.